Debata o SEM i SEO: która z tych metod jest lepsza?
SEM i SEO to na dzień dzisiejszy dwa najważniejsze rodzaje strategii marketingu internetowego. SEM to skrót od angielskiego wyrażenia Search Engine Marketing, a SEO to skrót od Search Engine Optimization. Obie te metody są zbiorem działań związanych z realizacją strategii marketingu internetowego. Aby zrozumieć, który z nich jest lepszy, musisz poznać konkretne definicje i punkty porównawcze między SEM i SEO.
Co warto wiedzieć na temat SEM i SEO? Wiedza za darmo
1. Zarówno SEO, jak i SEM pomagają w umiejscawianiu strony internetowej na wysokiej pozycji w liście wyników wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach internetowych.
2. Pozycjonowanie to taki sposób zaprojektowania witryny www, który jest przyjazny dla wyszukiwarek, dzięki czemu możliwe jest podjęcie walki konkurencyjnej z setkami tysięcy innych witryn o podobnej treści lub należących do tej samej branży. SEM odnosi się do publikowania płatnych reklam w SERP. SEO to działania ukierunkowane na pozyskanie organicznych wyświetleń strony internetowej w SERP.
3. SEO obejmuje dwa szerokie elementy działania: strategie realizowane z poziomu Twojej witryny www, takie jak właściwe użycie słów kluczowych i ich poprawne rozmieszczenie w treściach opublikowanych na stronie www, tworzenie wysokiej jakości treści, budowanie marki w social mediach, analityka internetowa, itp. Drugą kategorią działań są strategie realizowane poza witryną www, takie jak tworzenie linków zwrotnych. SEM ma również kilka istotnych elementów Do najważniejszych działań w ramach SEM zalicza się: reklamę PPC, SMM, czyli marketing w mediach społecznościowych, zakup banerów reklamowych, strategie remarketingowe i kilka innych.
4. W SEO właściciel strony musi wziąć pod uwagę zarówno polubienie swojej strony przez algorytmy wyszukiwarki, jak i sympatię odwiedzającego. Oba te komponenty są od siebie współzależne. Również w SEM właściciel witryny musi dbać o jakość treści na stronie i musi pamiętać o korelacji między Quality Score a skutecznością płatnych kampanii marketingowych w wyszukiwarce.
Zarówno SEO, jak i SEM to dwa podstawowe filary e-marketingu. SEM nie może być doskonałą strategią bez pewnej ilości działań podejmowanych w ramach strategii SEO. Każda z tych technik ma swoje wady i zalety. W niektórych przypadkach lepiej jest skorzystać z SEM, w innych przypadkach SEO jest tym najwłaściwszym wyborem. Oto kilka przykładów sytuacji, w których można dokonać wyboru między nimi:
1. Jeśli uruchamiasz witrynę biznesową i potrzebujesz szybkiego dotarcia do grupy odbiorców, to SEM jest lepszym pomysłem. W tym przypadku często przyjmuje się za właściwe uruchomienie kampanii reklamowej PPC. SEO potrzebuje więcej czasu, aby dać Tobie zadowalające rezultaty.
2. Jeśli piszesz treści, które są mniej konkurencyjne w porównaniu z gorącymi w ostatnich dniach tematami to w tym przypadku SEO jest lepszą i mądrzej zrealizowaną techniką niż SEM. SEO samo w sobie jest wyjątkowe. To delektowanie się budową strony internetowej oraz jej popularności. Możesz kilka razy używać słów kluczowych z długiego ogona w swoich treściach. Z pewnością te zabiegi przyciągną uwagę wyszukiwarki. Nie musisz też tworzyć wielu linków zwrotnych z innych stron zewnętrznych. Cała pracę robi za Ciebie content marketing i skuteczny dobór słów kluczowych. Nie jesteś zmuszony również tworzyć płatnych kampanii reklamowych w wyszukiwarkach, gdy możesz łatwo uzyskać te same wyniki dzięki stronie zoptymalizowanej pod kątem wyszukiwarek.
Jedyną wadą SEO jest to, że jest to czasochłonny proces. To nie jest ukierunkowany na szybki rezultat płatny marketing cyfrowy, który możesz szybko wdrożyć. Jest to rodzaj strategii prób i błędów, w której głównym elementem jest ciągłe ulepszanie treści i wzbogacanie strony o elementy przyjazne dla SEO. Na szczęście wszystkie te techniki są sprawdzonymi przez profesjonalistów metodami. Dlatego dobra kampania SEO nigdy nie jest daremna. Buduje reputację i zaufanie do Twojego bloga czy serwisu tematycznego.